PENSANT UNA ESTONA

Pensant en fer una entrada adequada em venien al cap coses relacionades amb aquest tipus de comentaris. Volia explicar com crec que havia de ser la nostra feina, com fem per cuidar la llengua, quines coses intentem per millorar i créixer com a professors alumnes que som, etc. Arribat a aquest punt vaig decidir, unànimement, que volia crear un espai on encabir tot allò que mostre la llengua com a vehicle de comunicació sense oblidar la seua part didàctica, Així, ha sorgit aquest bloc on poder posar tot tipus de coses que la fan atractiva, curiositats, anècdotes, acudits, dites de tot arreu, refranys...La intenció, molt senzilla, intentar cercar més recursos per a fer que els nostres alumnes puguen descobrir una altra forma de conéixer la llengua sense necessitat de deixar de banda tot el que fins ara aprenien. En definitiva, un lloc amb les portes obertes a tot el que està vinculat a la llengua, absolutament tot.

dimarts, 22 de febrer del 2011

JACINT VERDAGUER




Wordle: LA FADA DE ROSES  


A LA VERGE DEL MONT
Oh Mare de Déu del Mont,
¿Com tan alta en sou pujada,
en un trono de penyals
dalt al cim d'una muntanya?
¿És per sentir els Angelets,
o per rebre el bes de l'alba
o per abastar un estel
el més bell de l'estelada?
No és per sentir els Angelets,
puix us volten en garlanda;
ni per veure eixir el sol;
per Vós no s’és post encara;
ni per abastar un estel:
prou n'esteu ben coronada;
sinó sols per beneir
d'Empordà l'hermosa plana
que teniu a vostres peus
pregant-vos agenollada.

dimarts, 1 de febrer del 2011

UN PAS DE PUÇA MÉS

ACTIVITAT 2 ESCOLTAR LLEGIR.

No cal dir que la poca dotació en tecnologia de la majoria dels nostres centres ha esdevingut un dels principals problemes en què m'he trobat en dur a terme aquesta activitat. Tot i això crec que el resultat ha sigut positiu per l'interès observat en els alumnes. A l'enllaç del bloc que podem veure més avall, podràs veure el resultat de les activitats. Hem executat a classe la de llegir ja que no teníem condicions per a fer totes dues.

1. ESCOLTAR.

L'activitat proposada per a aquesta part és la següent. En primer lloc es treballa el material audiovisual, en aquest cas el vídeo del poema versionat per Ovidi Montllor " Els amants de Vicent Andrés Estellés. Fem un dictat escoltant dos cops el vídeo, no un dictat sencer, només emplenar buits escollits en aquest cas pel professor. Un cop corregit els alumnes empraran el WORDLE ( que han après a utilitzar prèviament)per a fer núvols de paraules amb aquelles que més els han sobtat, colpit. Tot seguit es penjaran a la wiki del curs, per a tenir un inventari de les tasques realitzades durant el curs.
Els objectius són fomentar el treball cooperatiu, l'ús dels recursos TIC, la comprensió oral i l'expressió escrita així com la difusió del llenguatge poètic.
Els continguts treballats són l'ortografia mitjançant el dictat, comprendre textos poètics, comprensió de textos orals breus. A més es pot treballar la sintaxi si es demana que facin núvols de paraules amb les diferents categories gramaticals en diferents colors per a diferenciar-les.

2. LLEGIR.

La segona activitat sí que la vam poder executar a classe. Vaig penjar al nostre wiki una activitat a la pàgina de treball que s'anomenava mapa conceptual. Els alumnes van entrar a BUBBL.US i després de breus explicacions van començar a explorar per l'aplicació fins tenir una mica de soltura (va ser realment ràpid ). Un cop assolida els alumnes entraren al wiki i treballaren sobre una presentació dels gèneres de la literatura trobadoresca, contingut treballat en aquest moment. Els resultats els havien de penjar a la wiki on es triaria un per a publicar.

Els objectius i continguts són molt semblants als de l'activitat anterior tot i que a més es treballava la comprensió lectora i l'esquema.

VALORACIÓ PERSONAL.

No deixen de sorprendre'm les habilitats dels alumnes per a realitzar pràctiques d'aquest tipus. Hem de pensar en adaptar-nos a ells i sobretot aprendre molt d'ells. En el meu cas cada classe suposa un repte ja que surts en desavantatge amb ells i la preparació és poca cosa més que imprescindible. Tot i això, no em preocupa equivocar-me algun cop o rebre consells d'ells, és engrescador i sobretot necessari per a continuar aprenent. Pel que fa a les activitats crec que treballen l'expressió en tota la seua definició, és a dir, es pot treballar la capacitat de l'alumne d'expressar el que sent a partir d'un text i això, per escàs, és important.
ENLLAÇOS.
BLOC LLENGUASPAI.
WIKI DEL GRUP.